Meny

Så skyddar du dig mot bedrägeri

Det blir allt vanligare med bedrägerier och bedragarna kan försöka nå dig genom telefonsamtal, sms, e-post eller sociala medier. Det är viktigt för oss på Borgo att du som kund känner dig trygg med våra tjänster och i kontakten med oss. För din säkerhet vill vi göra dig medveten om vad du ska vara uppmärksam på för att undvika att bli bedragen.

Tips för att skydda dig

Det finns flera saker du kan göra för att minska risken för bedrägeri.

  • Identifiera dig inte med din e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning via t ex  telefon om du inte först kontrollerat uppringaren. Det gör du t ex genom att få be att motringa på ett telefonnummer du själv söker upp.
  • Lägg på om ett telefonsamtal känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Lämna inte ut lösenord, kontouppgifter eller koder till någon.
  • Tänk på att bedragarna kan säga att de ringer från banken, polisen, ett företag, en myndighet eller påstå sig vara en närstående. Bedragare vill även ofta få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
  • Polisanmäl alla bedrägeriförsök – på så sätt får polisen mer information att arbeta med.

Kontakta vår kundtjänst på 010 - 525 25 00 om du får ett samtal eller meddelande som du känner dig osäker på.

Läs mer om bedrägerier

Följ dessa länkar för att läsa mer om bedrägerier.

Polisen

Säkerhetskollen

Finansinspektionens varningslista

Svårlurad - Sveriges banker har tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet med bedrägerier och ge konkreta tips och råd om hur man kan skydda sig och sina närstående. Läs mer och bli Svårlurad!